КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ
(ВИХОВАНЦІВ) У СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
1. Ці Критерії визначають загальні підходи до визначення рівня навчальних
досягнень учнів у системі загальної середньої освіти та встановлюють
відповідність
між вимогами до знань, умінь і навичок учнів та показником оцінки в балах
відповідно до рівнів навчальних досягнень.
2. Ці Критерії реалізуються в нормах чотирьох рівнів досягнень: початковий,
середній, достатній, високий (додатки 1,2).
Перший рівень - початковий. Відповідь учня фрагментарна, характеризується початковими
уявленнями про предмет вивчення.
Другий рівень - середній. Учень
відтворює основний навчальний матеріал, виконує завдання за зразком,
володіє елементарними вміннями навчальної діяльності.
Третій рівень - достатній. Учень
знає істотні ознаки понять, явищ, зв'язки між ними, вміє пояснити
основні закономірності, а також самостійно застосовує знання в стандартних
ситуаціях, володіє розумовими операціями (аналізом, абстрагуванням, узагальненням
тощо), вміє робити висновки, виправляти допущені помилки. Відповідь учня
правильна, логічна, обґрунтована, хоча у ній бракує власних суджень.
Четвертий рівень - високий. Знання учня є глибокими, міцними,
системними; учень (учениця) вміє застосовувати їх для виконання творчих
завдань, його навчальна діяльність
позначена вмінням самостійно оцінювати різноманітні ситуації, явища, факти,
виявляти і відстоювати особисту позицію.
Кожний наступний рівень вимог вбирає в себе вимоги до попереднього, а також
додає нові.
3. За цими Критеріями оцінювання здійснюється у процесі повсякденного
вивчення результатів навчальної роботи учнів на уроках і вдома, а також за
результатами перевірки навчальних досягнень учнів: усної, зокрема
індивідуальне, групове та фронтальне опитування; письмової, зокрема самостійні
та контрольні роботи, тестування; графічної, зокрема робота з діаграмами,
графіками, схемами, контурними картами; практичної, зокрема виконання різних
видів експериментальних досліджень та навчальних проектів, робота з
біологічними об'єктами, виготовлення виробів.
При визначенні рівня навчальних досягнень учнів враховуються:
- характеристики відповіді: правильність, логічність, обґрунтованість,
цілісність;
- якість знань;
- сформованість загальнонавчальних та предметних умінь і навичок;
- рівень володіння розумовими операціями: вміння аналізувати,
синтезувати, порівнювати, класифікувати, узагальнювати, робити висновки
тощо;
- вміння виявляти проблеми та розв'язувати їх, формулювати гіпотези;
- самостійність оцінних суджень.
4. Обов'язковому оцінюванню підлягають навчальні досягнення учнів з
предметів інваріантної складової навчального плану закладу.
У першому класі дається словесна характеристика знань, умінь і навичок учнів. У
наступних класах оцінювання здійснюється за 12-бальною системою (шкалою) і його
результати позначаються цифрами від 1 до 12. За рішенням педагогічної ради
навчального закладу може надаватися словесна характеристика знань, умінь і
навичок учнів другого класу.
У випадку невідповідності рівня навчальних досягнень учня (учениці) цим
Критеріям позначається "не атестований".
Особливості оцінювання навчальних досягнень дітей з особливими освітніми
потребами здійснюється відповідно до вимог чинного законодавства.
5. Заклад може використовувати інші системи оцінювання навчальних досягнень
учнів за погодженням з місцевими органами управління освітою. При цьому оцінки
з навчальних предметів за семестри, рік, результати державної підсумкової
атестації переводяться у бали відповідно до цих Критеріїв.
До інших систем оцінювання може відноситися рейтингова система, яка сприяє
формуванню ключових компетентностей і створює можливості для:
- підвищення мотивації учнів до самонавчання та самооцінювання;
- розширення можливості в індивідуальній підготовленості учнів на кожному
етапі навчального процесу;
- підвищення об'єктивності оцінювання не лише протягом навчального року,
а й за весь період навчання;
- градації значущості балів, які отримують учні за виконання різних
видів робіт (самостійна робота, підсумкова робота, творча робота,
олімпіади, виставки, конкурси творчих робіт,
- науково-дослідні й художні проекти, діяльність в органах учнівського
самоврядування, у соціально-корисних проектах тощо).
З метою оцінювання індивідуальних досягнень учнів може бути використаний
метод оцінювання портфоліо.
Портфоліо - це накопичувальна система оцінювання, що передбачає формування
уміння учнів ставити цілі, планувати і організовувати власну навчальну
діяльність; накопичення різних
видів робіт, які засвідчують рух в індивідуальному розвитку; активну участь в
інтеграції кількісних і якісних оцінок; підвищення ролі самооцінки.
Таке оцінювання передбачає визначення критеріїв для включення учнівських
напрацювань до портфоліо; форми подання матеріалу;
спланованість оцінного процесу; елементи самооцінки з боку учня тощо.
Впровадження рейтингової системи оцінювання та методу оцінювання - портфоліо
здійснюється з урахуванням рекомендацій МОН.
ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Міністерства
освіти і науки, молоді та спорту України 13.04.2011 N 329 Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України 11 травня 2011 р. за N 566/19304
КРИТЕРІЇ
оцінювання навчальних досягнень учнів основної й старшої школи
Рівні
досягнень
|
Бали
|
Вимоги до знань, умінь і
навичок учнів
|
Початковий
|
1
|
Учні розрізняють об'єкти вивчення
|
Початковий
|
2
|
Учні відтворюють незначну частину навчального матеріалу, мають нечіткі
уявлення про об'єкт вивчення
|
Початковий
|
3
|
Учні відтворюють частину навчального матеріалу; з допомогою вчителя
виконують елементарні завдання
|
Середній
|
4
|
Учні з допомогою вчителя відтворюють основний навчальний матеріал, можуть
повторити за зразком певну операцію, дію
|
Середній
|
5
|
Учні відтворюють основний навчальний матеріал, здатні з помилками й
неточностями дати визначення понять,сформулювати правило
|
Середній
|
6
|
Учні виявляють знання й розуміння основних положень навчального
матеріалу. Відповіді їх правильні, але недостатньо осмислені. Вміють
застосовувати знання при виконанні завдань за зразком
|
Достатній
|
7
|
Учні правильно відтворюють навчальний матеріал, знають основоположні
теорії і факти, вміють наводити окремі власні приклади на підтвердження
певних думок, частково контролюють власні навчальні дії
|
Достатній
|
8
|
Знання учнів є достатніми. Учні застосовують вивчений матеріал у
стандартних ситуаціях, намагаються аналізувати, встановлювати найсуттєвіші
зв'язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом
контролюють власну діяльність. Відповіді їх логічні, хоч і мають неточності
|
Достатній
|
9
|
Учні добре володіють вивченим матеріалом, застосовують знання в
стандартних ситуаціях, уміють аналізувати й систематизувати інформацію,
використовують загальновідомі докази із самостійною і правильною
аргументацією
|
Високий
|
10
|
Учні мають повні, глибокі знання, здатні використовувати їх у практичній
діяльності, робити висновки, узагальнення
|
Високий
|
11
|
Учні мають гнучкі знання в межах вимог навчальних програм, аргументовано
використовують їх у різних ситуаціях, уміють знаходити інформацію та
аналізувати її, ставити і розв'язувати проблеми
|
Високий
|
12
|
Учні мають системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних
програм, усвідомлено використовують їх у стандартних та нестандартних
ситуаціях. Уміють самостійно аналізувати, оцінювати, узагальнювати опанований
матеріал, самостійно користуватися джерелами інформації, приймати рішення
|
|